přezdívka:
registrace

Minimax.cz - minimax umeni

Co je minimax?
Minimax je umělecký server pro všechny autory. Vyjádřete se! Prezentujte své malby, fotografie, poesii či prózu, komentujte ostatní autory. Více informací
Žánry

VZPOMÍNKA NA ZROZENÍ OSTROVA SURTSEY
Vesuvanka, Thursday, 14.11. 2019 - 15:50:55. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"Vždy 14. listopadu si vzpomenu na to, co se stalo toho dne v roce 1963. Poblíž Islandu, asi 100 km jižně od Reykjaviku, se tehdy zrodil podmořskou erupcí malý ostrůvek, který o svůj život houževnatě bojoval s vlnami oceánu. Po urputných bojích, kdy chrlil velké množství popela i lávy, si život vybojoval , stejně tak i místo na mapě. Dostal název Surtsey podle vikingského boha ohně Surtura.

Souvislá sopečná činnost trvala do 7. května 1965, poslední lávové proudy byly pozorovány v srpnu 1967. V té době zaujímal rozlohu necelé 3 km čtvereční, vlivem eroze se zmenšil přibližně o jednu třetinu. Přestože je ostrov od té doby vulkanicky neaktivní, pravděpodobně není vyhaslý. V hloubce 2 m byla naměřena teplota 129 stupňů, na některých místech až 153 stupňů Celsia.

Vznik tohoto ostrova dal lidem jedinečnou příležitost pozorovat úžasné dění na naší planetě, a to osídlení čedičových láv a popelu životem, které bylo poměrně rychlé.

Prvním průkopníkem života byli mořští ptáci, kteří se na ostrově náhodně zastavili, a zanesli sem první mikroorganismy a semena rostlin ve svém peří a trusu, semena dalších rostliny byla zanesena větrem a mořskými proudy z Islandu, Skotska a dokonce i ze Severní Ameriky. První semena rostlin se na Surtsey objevila již v roce 1964 a o rok později vyklíčila.

V současné době je na ostrově více než 25 druhů vyšších rostlin, 12 druhů lišejníků a mechů a téměř 100 druhů řas. Rostliny se tu musely přizpůsobit drsným klimatickým podmínkám, zejména silnému větru. Na jejich růst a větší rozšíření má neblahý vliv i mořská sůl, která se zde skoro všude vyskytuje. Ptáci používají ke stavbě hnízd rostliny, ale na druhé straně jim poskytují hnojivo trusem. Na ostrově hnízdí trvale 18 druhů ptáků, mnoho druhů se tu objevuje příležitostně, kdy tu odpočívají při přeletech. Bylo zjištěno asi 100 druhů hmyzu. Na pobřeží se vyhřívají tuleni...

Ostrov Surtsey byl zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO.

Pro mě bylo zrození ostrova velkou inspirací, a tak vzniklo několik obrázků, jedním z nich je i tato kresba."
SKALNÍ HŘIB U OSTROVA ISCHIA
Vesuvanka, Monday, 23.09. 2019 - 08:39:20. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"Poblíž ostrova Ischia v Tyrhénském moři se nachází zajímavý skalní útvar - hřib Fungo Lacco Ameno, jehož noha je tvořena měkčím zelenavým tufem tufem, který více podléhá erozi, zatímco klobouk je z tvrdší horniny, nejspíš lávy.

Ostrov Ischia je tvořen sopečnými horninami, vznikl podmořskou erupcí vulkánu Epomeo, který je v současné době nejvyšší horou s nadmořskou výškou 789 m. Geologický vývoj ostrova byl složitější. Kromě sopečné činnosti byl ostrov formován i tektonickými pohyby.

Díky pestré geologické minulosti má Ischia členité pobřeží. Jsou zde barevné skály, tvořené různými druhy láv a tufu, ale najdeme tu i barevné písečné pláže, od světlých okrových až po šedočerné, jež vznikly rozpadem sopečných hornin. Velmi zajímavé jsou některé skalní útvary poblíž ostrova, jedním z nich je právě zmíněný proslulý a často fotografovaný hřib, který byl inspirací k nakreslení obrázku."
Zapomenutý rybník: Václav Kovalčík
Flox, Friday, 13.09. 2019 - 15:09:59.
MALÝ BOLEVEC NA OKRAJI PLZNĚ
Vesuvanka, Monday, 09.09. 2019 - 10:44:43. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"Osada Malý Bolevec se nachází na severovýchodním okraji Plzně poblíž Velkého Boleveckého rybníka, který na obrázku není vidět, je schovaný v dolíku za topoly. V okolí jsou další menší rybníky, tzv. soustava Boleveckých rybníků, která byla založena v roce 1461. Kolem rybníků jsou krásné borové a dubové lesy.
Vpravo je vrch Mikulka, kde byla zřízena meteorologická stanice.

Na obrázku z roku 1992 je pohled na Malý Bolevec od trati, vedoucí z Plzně do Třemošné, Plas, Žatce a dál do Chomutova.

Na techniku kresby fixem rozmývaným vodou jsem přišla zcela náhodně. Jednou jsem si v lese po dešti udělala fixem malou skicu, na niž mi kápla voda. Fix se rozpil do zajímavého odstínu fialové, který se mně líbil, a tak jsem několik obrázků nakreslila touto technikou. Bohužel se neosvědčila, obrázky na světle blednou."
POHLED NA ŘÍP OD CTINĚVSI
Vesuvanka, Tuesday, 06.08. 2019 - 08:03:13. Hodnocení příspěvku: 10
"POHLED NA ŘÍP OD CTINĚVSI
(a reportáž z výletu ze 6. srpna 2005)

Podél sklizených polí, kde pobíhají ušáci, vine se trať, po níž jede motoráček a veze spoustu výletníků, mezi nimiž je i osm poutníků z Communia, které se mi podařilo nalákat k výletu na magickou horu, spojenou s naší historií. Okouzlující je pohled na úzké žluté pole rozkvetlých slunečnic a Říp vpozadí.

Z nádraží ve Ctiněvsi nás vyvádí červená turistická značka, která vede podél domků se zahrádkami plnými květů a stromů, jejichž větve se doslova prohýbají pod úrodou meruněk, jablek a hrušek. "Tolik ovoce - to vidím poprvé!" zvolal někdo nadšeně. Dál vede cesta starou hrušňovou alejí obsypanou malými žlutavými a červenavými hruštičkami - louky a pole, někde sklizená, ale ječmen ještě na sklizeň čeká. Zemský ráj to na pohled.

Nevím co pozorovat dříve... krajinu, květenu, oblohu, která hýří různotvarými i různobarevnými kumuly... Kde začít?

Z trávy u cesty vykukují velké žluté květy kozí brady východní, ale i poměrně vysoké kozí brady větší (někdy nazývané "pochybná"). Zaujmou nás drobné žluté kvítky svízelu syřišťového, řepíku lékařského, odkvétající třezalky, zavřené bílé květy svlačce rolního - ráno totiž pršelo a zřejmě dost vydatně, jak napovídají louže. Pomalu odkvétá i bílá silenka nadmutá, upoutají nás žluté okolíky vratiče a kytička, která nás doprovází v čedičových krajinách - zářivě žlutý starček přímětník... Určitým kontrastem žluté je modře kvetoucí čekanka a zřejmě ještě nedávno kvetla šalvěj přeslenitá. Na dalším úseku cesty objevujeme hlaváč bledožlutý a chrastavec s velmi podobným květem, ale fialovým. Na jednom z nich sedí drobný modrý motýlek s nápadnými červenými skvrnami - je to vřetenuška tužebníková (setkali jsme se s ní nedávno u Dobrčic, když jsme pátrali po dubu pýřitém). Ale tato vřetenuška má už asi své dny spočítané. Neulétne, když se k ní nakloníme, abychom si ji blíže prohlédli, je jakoby omráčená, křídla nemají tu jasnou kovově azurovou barvu, jsou tmavší bez lesku, jen ty skvrny jsou nápadné. Jak by řekl entomolog - motýl má "olétaná" křídla (motýli se dožívají většinou jen dvou let). Poletují tu bělásci ovocní, zahlédneme i okáče lučního.

Obdivujeme krásu krajiny a kdosi prohodí, jak to ten praotec Čech mohl vědět, že právě tato krajina bude oplývat mlékem a strdím. "No přece podle čediče, který mu napověděl, že se jedná o krajinu sopečného původu - náš praotec byl chytrý a vyznal se dokonce i v geologii" odpovídám, a o smích je postaráno.

Bohatá, přebohatá vegetace, kvete tu zajímavý druh trávy připomínající bojínek, ale klásky jsou nápadně krátké a stonky tlustší.... a támhle v trávě sedí nenápadně ten šedavý původce té nevšední krásy, jen trochu nazelenalý, tu a tam lišejníkem, který vytváří docela pravidelná různě velká kolečka. Pohladím si ho, je příjemně vyhřátý. Sluníčko svítí, ale je i mírný vítr, takže počasí na chození je přímo ideální. Velmi dobrý je i rozhled, ale ten si ještě užijeme.

Znám jeden moc záludný úsek cesty při výstupu na horu, kde je cesta úzká, kamenitá a nejen strmě stoupá, ale zároveň se i příčně svažuje dolů. Proto opouštíme červenou a pokrčujeme po úpatí Řípu okrajem lesa k místu, kde se opět setkáme s naší červenou, která vede dál do Krábčic a do Roudnice nad Labem. Les s převahou dubů s bohatým podrostem netýkavky. Otevírá se nám částečný pohled na České středohoří i s Milešovkou - kopečky jako na dlani.

Stoupáme. Míjíme turisty, který je tu opravdu hodně. Proudí nahoru i dolů. Posadíme se na lavičce, odkud je moc pěkný rozhled na Dokskou pahorkatinu, jsou vidět vrcholy Velkého i Malého Bezdězu. Po odpočinku a občerstvení pokračujeme v cestě. Podél cesty přibývá i kamení, některé jsou pěkně veliké. Vzpomínám jak kolem nich na jaře kvetly koberce modrých rozrazilů. Ještě se zastavíme u skalky, kde je čedič zajímavě rozpukaný (nevytváří zde varhany, ale nepravidelné, na sebe naskládané hranoly). Rotunda je na dohled. Obdivuji krásnou světlou opuku, z níž je postavena. Před rotundou je nádherné místečko s vysokou kvetoucí diviznou velkokvětou a modrým hadincem, který má některé květy i nachové.

Chceme se podívat na hlavní vyhlídku na České středohoří, ale cesta je po dešti kluzká, svažuje se dolů a tak si na ni troufají jen někteří. My se vydáváme asi dvěstě metrů dál po červené (téměř k tomu náročnému úseku, který jsem výše popisovala) ke skalám. Ano, zde se Říp velmi prudce svažuje jižním a jihozápadním směrem. Je tu nádherný rozhled do roviny, ale i k Rakovnicku a vidíme i západní část Českého středohoří až k Milešovce. Skalky se tu doslova modrají květy poměrně nízkého a rozvětveného hadince obecného. Zaujalo mě, jak se tato rostlina svým vzrůstem přizpůsobuje prostředí - u tratí roste zpravidla vzpřímeně, bývá vysoká, ale v kamení je nižší a větví se. Vzpomínám, jak tu na jaře kvetla šalvěj luční a žlutá mochna.... Na jednom místě objevujeme vysokou stepní trávu - chráněný kavyl vláskovitý, který je skutečně jemný jako vlásky.

Nakonec se všichni sejdeme u občerstvení - sedíme na lavičce a objeví se tu malý přítulný pejsek, žemlově zbarvený. Posadí se na kámen, čeká na pohlazení a při nastavení ruky ochotně podává pac.... miloučké zvířátko patří místnímu správci.

Než se vydáme na zpáteční cestu, zahlédneme většího motýla, který rychle přelétne, takže ho nemohu určit. Dívám se pořád do těch míst kde zmizel. Snad jsem ho přivolala - motýl se po chvíli znovu objeví a usedne na kámen. Babočka admirál! Střídavě rozevírá a zavírá křídla. Fascinují mě červené pruhy na jeho předních křídlech. Celé divadlo trvá bohužel jen pár vteřin, takže motýla není možné vyfotografovat.

Vracíme se na nádraží s krásnými zážitky a hlubokými dojmy. Při čekání na vlak si udělám skicu pohledu na Říp od Ctiněvsi, na níž pokračuji ve vlaku a ještě doma...
 "
STARÝ DUB
Vesuvanka, Wednesday, 24.07. 2019 - 08:15:30. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"Tento dub je jen z mé fantazie, obrázek z roku 2002. Vracela jsem se vlakem z Plzně do Prahy. Cestou většinou sleduji krajinu, její náladu, všímám si květeny podél trati, čtu jen málokdy.

Tentokrát byl vlak plný, takže jsem jen těžko našla volné místo k uprostřed kupé, namačkána mezi cestujícími z obou stran (toto místo právě proto nemá nikdo rád, ani já ne). Pozorovat krajinu moc nešlo, ke čtení jsem nic neměla, a co dělat ty dvě hodiny? Dostala jsem nápad, vytáhla blok a tenký fix a zavzpomínala na staré duby v okolí Plzně..."
OLMÉCKÁ HLAVA
Vesuvanka, Friday, 24.05. 2019 - 15:49:28. Hodnocení příspěvku: 10
"OLMÉCKÁ HLAVA

Už kdysi mě zaujaly obrovské čedičové hlavy, které jsou symbolem kultury Olméků. Tato civilizace se objevila v Mexiku kolem roku 1400 př. n. l. K jejímu rozkvětu došlo mnohem později, až kolem roku 50 př. n. l.. Olmékové obývali zejména oblast kolem Mexického zálivu a postupně osídlovali i další na území dnešního Mexika.
Kromě oltářů a stél s tyrkysovými mozaikami, tesali Olmékové z čediče obrovské hlavy, kterých bylo nalezeno sedmnáct. Nejmenší byla vysoká 1,47 m a největší 3,4 m. Kámen získávali z vulkanického pohoří Tuxtlas, jež se nachází západně od Mexického zálivu, a dováželi ho pravděpodobně po lodích. Hlavy jsou si na první pohled dost podobné, zaujmou nás jejich obličeje s masívními rty blízko nosu a helmami se znaky, které jsou u každé hlavy jiné. Zatím se nepodařilo zjistit a objasnit, koho tyto tajemné hlavy zpodobňovaly a k jakému účelu sloužily.
"
Divoká Oslava
luggi, Saturday, 11.05. 2019 - 12:24:47. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"tužka, akvarel - plenér"
Kůň
luggi, Friday, 03.05. 2019 - 19:41:19. Hodnocení příspěvku: 10
"kolorovaná perokreba"
Větrný den u řeky Jihlavy
luggi, Sunday, 28.04. 2019 - 19:42:41. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"kolorovaná perokresba - plenér"
Skála u řeky Jihlavy
luggi, Sunday, 21.04. 2019 - 19:06:01. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"kolorovaná perokresba - plenér"
Bílý lev
luggi, Thursday, 18.04. 2019 - 14:35:04. Hodnocení příspěvku: 10
"tužka + akvarel"
Bobrava
luggi, Tuesday, 16.04. 2019 - 18:07:35. Hodnocení příspěvku: 9
Výtvarné umění - Kresba
"kolorovaná perokresba v plenéru"
Tygr
luggi, Monday, 15.04. 2019 - 19:50:04. Hodnocení příspěvku: 10
"tužka + akvarel"
Lhánický jez
luggi, Sunday, 31.03. 2019 - 18:52:13. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"kolorovaná perokresba v plenéru"
NOČNÍ ERUPCE VESUVU V ROCE 1832
Vesuvanka, Friday, 29.03. 2019 - 15:28:29. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"V 19. století měl Vesuv časté erupce a svými ohnivými dramaty, zejména nočními, přitahoval malíře z celé Evropy. Jejich obrazy a rytiny můžeme najít v galeriích, muzeích i soukromých sbírkách nejen v Evropě. Mnohé jsou uložené ve vulkanologické observatoři na Vesuvu jako cenná dokumentace při studiu aktivity tohoto vulkánu v minulosti.

Zaujala mě rytina noční erupce Vesuvu z 27. února 1832, podle níž jsem nakreslila obrázek."
Velký Kačer - detail
luggi, Monday, 18.03. 2019 - 09:31:34. Hodnocení příspěvku: 10
Velký Kačer
luggi, Sunday, 17.03. 2019 - 18:38:08. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"perokresba v plenéru - z dnešní vycházky. datum jsem napsal o deset dní dopředu - člověk se někdy splete :)"
Pod vrcholkem
Orlové
luggi, Sunday, 17.02. 2019 - 18:20:10. Hodnocení příspěvku: 10
Crassula ovata: Václav Kovalčík
Flox, Friday, 02.11. 2018 - 13:16:04.
Hard work
Gerardka, Tuesday, 23.10. 2018 - 19:58:10. Hodnocení příspěvku: 10
HAZMBURK
Vesuvanka, Tuesday, 01.05. 2018 - 22:15:05. Hodnocení příspěvku: 10
Výtvarné umění - Kresba
"Obrázek byl inspirován výletem do Českého středohoří v roce 2007. Hazmburk je dominantní čedičový vrch s nadmořskou výškou 418 m, na jehož vrcholu je zřícenina stejnojmenného hradu se dvěma věžemi - černou čedičovou a bílou opukovou. Hrad byl založen asi ve 13. století. Váže se k němu několik pověstí.
Z vrcholu Hazmburku je krásný kruhový rozhled. Na svazích nás zaujmou jedinečné skalky s typickou sloupcovou odlučností, roste zde teplomilná květena, a to nejen na jaře a v létě.
Hazmburk jsme navštívili několikrát, jednou v polovině listopadu a byli jsme překvapeni, co všechno na jižně orientovaných skalkách kvetlo: mateřídouška, hvozdík kartouzek, divizna malokvětá, hadinec obecný s modronachovými květy, čistec přímý s bílými květy, chrpa čekánek, sléz lesní a pcháč nízký. Čedič akumuluje teplo, které vyzařuje do okolí, takže se zde vytváří teplejší mikroklima.
Teplo tehdy vylákalo i babočku kopřivovou, která tu prolétla a nakonec usedla na kámen, kde se vyhřívala.
Vrch Hazmburk byl vyhlášen přírodní památkou a hrad je zapsán mezi kulturními památkami."
Indián
luggi, Saturday, 02.12. 2017 - 19:51:24. Hodnocení příspěvku: 10
"kolorovaná kresba"
Dnešní nejčtenější článek
Jméno:
Heslo:
Poslední komentář
Minimax.cz - umělecký server pro všechny autory
redakce & disclaimer

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.