přezdívka:
heslo:
registrace

Minimax.cz - minimax umeni

Co je minimax?
Minimax je umělecký server pro všechny autory. Vyjádřete se! Prezentujte své malby, fotografie, poesii či prózu, komentujte ostatní autory. Více informací
Žánry
Menu
Ikonka na web
Inzerce
Kdo je online
happywork + 6 anonymů
Reklama Google
Statistiky
TOPlist

Archiv novinek

12.07.2005 15:16 Rozhovor s Jiřím Dědečkem
Pro naše čtenáře a autory jsme se rozhodli připravit malé povídání s umělcem Jiřím Dědečkem:

Panuje obecná představa, že 15 let po revoluci upadla kulturní úroveň ČR do bídnějšího stavu nez před ní; souhlasíte? Podléháme čisté komerci, a nebo si zkrátka každý nachází "to své" v počtu zájemců adekvátních stylu a žánru?

Myslím si, že ti, kdo podléhali totalitní kultuře (gottům, davidům, vondráčkovým, dietlům), jí podléhají nadále, ta se dnes vlastně stala čistou komercí. Navíc přibrala telenovelu, céčkový hollywoodský film a několik velmi oblíbených domácích kýčařů ve všech uměleckých oborech. Mimo tento proud blbosti a peněz však dál tečou menšinové či undergorundové potůčky, a tak kdo hledá, najde.

Domníváte se, že by větší státní dotace na kulturu vyřešili dostupnost především jevištní kultury a poezie - dotacemi divadel a na vydávání sbírek od klasiků po modernu? (Jsou zde takové požadavky; zároveň ač jsou z drtivé většiny pražská divadla dotována, lístky kupují převážně cizinci a nebo stejně jsou představení vyprodána a lidé se do nich nedostanou; vpodstatě z našich daní na kulturu obyvatelé Prahy z 99% nic nemají).

Asi by to chtělo alespoň nějakou koncepci, nejen nalít ročně pár desítek miliónů do několika posvátných kapliček a prohlásit, že divadla podporujeme. Nejsem ekonom ani politik, ale ve Francii vidím, že tamější kultura dodnes těží z osvícených idejí Jacquese Langa uvedených do praxe. Úspěch takové politiky ovšem tkví v celkovém přístupu volené reprezentace ke kultuře. Když ovšem V. Klaus tu prohlásí kulturu za zboží, které si na sebe musí vydělat, tam zase "oslní" bonmotem, že když se maluje, knihovna se vystěhuje na balkón, dává tím jednak špatný příklad a za druhé - až na výjimky - prostor právě jenom těm zmíněným kýčařům. Spodní proud ale teče dál bez ohledu na podobné výlevy.

V kontextu písňové tvorby je patrné, že úroveň textů v současné rock- a poptvorbě je velmi chatrná, bezobsažná, často se jedná o pouhé "rýmovačky," které posluchače ničím neobohatí, ačkoli - jak dokazuje i MINIMAX - jsou zde lidé v poetické a tedy související textové tvorbě činní a především talentovaní; kromě skutečnosti, že jsou zde lidé jako Vy, kteří se této tvorbě věnují leta. Nakonec z rádií vyhrává taková ubohost jako "Stávka DJů;" Je tedy problém v textařích nebo někde jinde? Pokud jinde, tak kde?

V textařích určitě ne, těch dobrých je mnoho, otázka tedy zní, proč si producenti, manažeři atd... vyberou ty špatné a horší. Myslím si, že to tkví v celkové nevzdělanosti a nekulturnosti těch lidí, kteří se pak ze svých posluchačů pokoušejí vychovat stejné pitomce, jako jsou sami. Ze zkušenosti vím, že to často dělají podvědomě, ale vždycky pro peníze. Občas se najde i cynik, který si takto počíná vědomě po vzoru toho Železného z Novy, ale zase je to jen pro prachy. Ukazuje se bohužel, že sázka na blbost konzumenta se vyplácí, a není síly mimo vnitřní morálku, která by ty odpovědné mohla donutit jednat jinak.

Jak vnímáte skutečnost, že současný premiér veřejně říká, že počítá s komunisty ve vládě do pěti let?

V které vládě po sametové revoluci nebyli? Bojím se víc těch skrytých, co se v listopadu 89. přes noc probudili jako zapálení členové ODS nebo ČSSD. Současná přitroublá KSČM ve vládě by sice byla hanba a urážka všech slušných lidí, nikoli však nebezpečí pro vývoj tohoto evropského regionu.

Je reálné prosadit se v současnosti jako básník a textař - nezpívající (pro naše poezii se věnující autory jistě ožehavý problém)? Oceňují Vaši posluchači spíše hudební stránku nebo textovou?

Je to reálné v současnosti jako v minulosti, chce to jen hodně práce a trochu štěstí. Ale tím prosazením asi rozumí každý něco jiného. U mne jde samozřejmě především o texty a moji posluchači to vědí. Poslední dobou jim je ale na deskách nabízím přece jenom v bohatších aranžích s kapelou, takže už i tu stránku hudební jsem slyšel vyzdvihovat. Mám z toho radost, i když to není hlavní směr mého snažení.

Váš oblíbený básník? (-:

František Gellner.

Pomáhají medializované soutěže hledající zpěváky a kapely (Česko hledá..., CocaCola Popstar) k rozvoji kultury, anebo jsou to jen komerční náhražky umění a jejich přínos bude možné hodnotit až za deset let, kdy třeba něco dokáží; nebo už vůbec to, že má "někdo nový" šanci, je úspěchem pro kulturu ČR?

Myslím, že to s kulturou nemá nic společného a že si to na ni ani nehraje. Všichni vědí, že je to reklamní akce a tak k ní také přistupují (což ovšem nevylučuje "objev" někoho nového a talentovaného).

Překládáte z francouzštiny; koho nejraději?

Trojici šansoniérů Georges Brassens, Jacques Brel, Boris Vian. V mnohém tito pánové mluví za mě.

Mezi nejúspěšnější filmaře věnující se i předrevolučnímu období patří Jan Hřebejk, divácky stejně úspěšný je ale i Z. Troška a jeho filmové výtvory; o čem podle Vás svědčí srovnatelná divácká úspěšnost tak kvalitativně nesrovnatelných režisérů? Chybí nám jako kulturnímu národu více Homolkovi nebo Hoří, má panenko?

Já do kina moc nechodím, s výjimkou festivalů Febiofest a Letní Filmová škola, a na současné české filmy už vůbec ne. Od Hřebejka jsem viděl Musíme si pomáhat a od Trošky Princeznu ze mlejna. Nelíbilo se mi to asi tak nastejno. Ale co nám jako kulturnímu národu chybí, to fakt nevím. Možná ta kulturnost neboli morálka ve vkusu, kterou by pěstovala silná veřejnoprávní média vedená oduševnělými lidmi...

Na závěr - motto pro dnešní den? (-:

Dneska sprostě jenom v duchu!

Za rozhovor děkuje Nikol.
Minimax.cz - umělecký server pro všechny autory
redakce & disclaimer


Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
26 Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.00 sekund